Monday, November 21, 2016

Jogja : Keraton Palace & Taman Sari



setelah berzaman zaman, aku balik dari jogja, baru hari ni pulak aku dapat mood nak update entry! haha. tapi ini entry paling pendek aku cuba buat. tak dek apa sangat pun untuk entry entry terakhir ini. sebenarnya, Taman sari dan Keraton Palace ni adalah tempat untuk memenuhkan iti. sebelum gerak ke airport! haha.

so korang layan gambar  je lah.

Taman Sari 



dengar cerita dari orang yang bawa kitaorang tu,
 ni tempat raja ke sultan tah bermandi manda. kalau diorang nak pilih isteri-isteri, dia campak kan bunga dari tingkat atas sekali. siapa yang dapat bunga tu, malam itu giliran dia la.

hmm faham sendiri la kan.

lepas itu, dia ada 3 tempat kolam ni, satu untuk permaisuri, satu untuk isteri-isteri dan satu untuk anak-anak. 



oh ya, kalau ada yang nak baca entry berkaitan Jogja yang sebelum-sebelum ni, korang boleh klik saja dekat link itu ok?





ni gambar sekitar, nak ke taman sari dan keraton palace. pagi itu, nak jimat masa, kitaorang naik beca. so dapat lah pergi melawat, kedai yang jual tshirt cotton, lukisan, dan macam-macam la. kebetulan pula ada perbarisan apa tah.




okay. ini keraton palace. keraton palace ni kira tempat untuk pelancong. 






















untuk yang minat sejarah atau jenis tak kisah, korang boleh usha tempat ini, tapi sebab aku ni ukan dari golongan yang disebutkan so banyak kali jugak berhuhu. tapi zara nampak excited gila! haha student sejarah la katakan.

keraton palace ni besar.

kalau nak usha satu persatu memang tak sempat la nak habiskan. 
haha.








besar dan luas sampai kitaorang sesat.

dah nak keluar dari keraton palace lupa pulak pintu mana kitaorang masuk tadi! dah kena patah balik.






No comments:

Post a Comment

Thank you!

Trip He's just not that into you