Monday, October 10, 2016

Review Novel : Wedding Debt, RatinatiF











Sinopsis.

Laki laki tinggi bermata biru itu datang dan mengubah seluruh hidupku. Dia berutang lima miliar! Lima miliar, bayangkan apa saja yang bisa kubeli dengan uangan sebanyak itu? Laki-laki jahat itu memintaku menikah dengannya, dan utang ayah akan dianggap lunas.

Masa depanku terjual, tetapi benar-benar tak ada cara lain. Aku tak mau Ayah menanggung semuanya sendirian. Akhirnya, aku rela menikah dengan laki-laki dengan wajah di penuhi cambang itu. Aku rela demi mama dan ayah.

Namun, benarkah semuanya demi Ayah dan Mama? Llau, mengapa aku jadi begitu resah saat tahu laki-laki itu ternyata menyimpan rahasia? Tentang perempuan bernama Clara dan perempuan lain ia tunggu dari masa lalunya?

Aku hanya menikah kerana utang Ayah, aku tahu itu. Aku tak akan pernah jatuh cinta kepadanya.

Kita bisa saja terus mengingkarinya, terus mengingkari keberadaannya. Namun, diam-diam kita tahu, cinta tak akan pernah bisa terbayar lunas.

Review 

1. Cover berbunga-bunga!

Salah satu sebab kenapa aku pilih novel ini sewaktu di Gramedia di Jogjakarta tempoh hari. Jarang sangat aku jumpa novel melayu yang mempunyai cover yang fresh seperti ini. Lain daripada yang pernah aku jumpa. Lagi pula, aku memang suka tengok bunga-bunga warna warni (walaupun pada hakikatnya, aku bukan lah peminat bunga pun) aha

2. Tajuk dalam English.

Aku tak perlu komen kut.

3. Jalan cerita

Pada pendapat aku, jalan cerita yang di ketengahkan dalam Wedding Debt ini sebuah jalan cerita yang 80% cliche, yang ada dalam kebanyakkan novel melayu sekarang. Kisah Kinan yang terpaksa bernikah dengan Mas Pras disebabkan hutang lima miliar.

Kinan terpaksa terima Pras dan melepaskan Danny juga, kerana dia hormatkan kedua ibu bapa dia. Itupun setelah macam-macam hal yang dia buat, supaya perjanjian dua keluarga itu terbatal. Macam-macam hal sampai Pras percepatkan tarikh nikah. Dalam masa yang sama,  selain ingin memenuhi kehendak ibunya, dalam diam,Mas Pras sudah lama menaruh hati pada Kinan sejak dia terlantar sakit. Cuma Kinan yang tidak tahu.

Cerita tersembunyi,

berlaku apabila Kinan tidak tahu hal sebenar. Hal sebenarnya bukan keluarganya berhutang lima miliar, cuma ayah Kinan mahu Kinan bersatu dengan Pras sebab Pras tu sendiri, baik. Cuma konflik semakin bertambah apabila datang Clara yang entah dari mana, cuba mempertikaikan pernikahan Pras. dengan menyatakan Pras menyayangi perempuan lain

dan disebakan salah faham itu, Kinan cuba untuk berpisah dengan Pras kerana kehadiran perempuan lain yang dicintai oleh Pras sendiri, tanpa mengetahui perempuan tersebut adalah dirinya sendiri!

4.Bahasa Indonesia

boleh katakan, aku merangkak juga la nak memahami bahasa indonesia yang di tulis. Tapi aku enjoy je la. Masih boleh di fahami kalau kita hadam betul-betul. pengalaman menarik juga sebenarnya bila dapat baca karya Indonesia. Buatkan kita rasa lebih menghayati.

--

Keseluruhannya, aku okay je dengan novel dia sebab aku dah dapat agak jalan cerita macam mana. Tapi itu lah, aku okay sebab ini pengalaman pertama baca novel indonesi. haha . itu je lah buat aku rasa seronok lebih! =P



No comments:

Post a Comment

Thank you!

Review Novel : Juita, Satu dalam Sejuta

Review Novel: Juita, Satu dalam Sejuta. Penulis: Kamalia Penerbitan: Jemari Seni M/s: 532 Genre: Malay Fiction Harga: RM 27.00 ...